• mobil
  • ttm
  • mtp
  • motor show
  • cooperatio
  • v8 team
  • akademia praktycznych
  • akademia kierowcy
  • Slajd 1
  • Slajd 3

20 dwuosobowych zespołów walczyło w Poznaniu o tytuł najlepszego ucznia-lakiernika w Polsce.



III Mistrzostwa Młodych Lakierników, organizowane przez Fundację Cooperatio, V8 Team oraz Międzynarodowe Targi Poznańskie, odbyły się 7 kwietnia i tradycyjnie towarzyszyły Poznań Motor Show. Głównym partnerem tegorocznej edycji wydarzenia była firma Axalta, producent systemów lakierniczych Cromax.



Młodzi zawodnicy, pod okiem opiekunów, musieli wykazać się wiedzą i umiejętnościami praktycznymi w czterech konkurencjach. Liczyła się nie tylko sprawność, dokładność i umiejętności lakiernicze, ale także wiedza teoretyczna oraz dobry wzrok. Specjalistyczne wyposażenie potrzebne do przeprowadzenia konkurencji dostarczyły firmy Rupes, Iwata, Acotec, Mayvinci, Scangrip oraz Ósemka.



Jedno z zadań, z jakim musieli się zmierzyć uczestnicy III Mistrzostw Młodych Lakierników było prawidłowe ustawienie ciśnienia roboczego pistoletu lakierniczego. "To bardzo ważne, aby pistolet lakierniczy działał pod odpowiednim ciśnieniem. Każdy producent takiego urządzenie zaleca odpowiednią wartość. Gdy jest ona przekroczona, nie ma możliwości utrzymania odpowiedniej kolorystyki. Nawet, jeśli przygotowany kolor będzie prawidłowy, ale nie będziemy go aplikować pod odpowiednim ciśnieniem, skutkiem będzie wada lakiernicza" - wyjaśniał Marcin Sobel z firmy Anest Iwata.

 

 

W kolejnej konkurencji zadaniem uczestników było przygotowanie farby według podanej receptury. "Konkurencja ma wykazać przede wszystkim umiejętność dozowania pigmentu według wagi, wyszukiwania pigmentu na mieszalniku. Dzięki temu zawodnicy mogą poznać pracę lakiernika od strony przygotowania materiału do lakierowania. Osoby, które w skupieniu realizują to zadanie lepiej sobie radzą niż ci, którzy podchodzą do niego na luzie" - wyjaśnia Marcin Raczkowski z firmy Axalta.

 

 

Trzecie zadanie polegało na wydobyciu z lakieru jak największego połysku. "W pierwszym etapie konkurencji uczestnik musi zmatowić lakier za pomocą papieru wodnego o gradacji 3 tys., następnie przy pomocy maszyny polerskiej wypolerować lakier. Po zakończonej pracy odbywa się pomiar za pomocą połyskomierza. Na 20 zespołów zaledwie 3 miały do czynienia z polerowaniem, także wiele jeszcze przed nimi. Polerowanie jest dosyć trudnym elementem, jeśli chodzi o lakiernictwo" - wyjaśniał Adam Garbacz z firmy CleanCar.

 

 

Bardziej skomplikowanym zadaniem wymagającym dobrego wzroku było układanie kolorów od najjaśniejszego do najciemniejszego. "Tu akurat mamy dwa testy - z kolorami zielonym i fioletowym. Konkurencja sprawdza jak postrzegamy zmieniający się kolor, a różnice są często niemal niedostrzegalne. Mimo to mieliśmy uczestników, którzy nie popełnili żadnego błędu" - komentował Krzysztof Milczarek z firmy Axalta.

 

 

"Poziom zawodników był bardzo wysoki. Około 20 proc. z tej grupy to z pewnością  doskonali kandydaci na lakierników, a ludzi w tym zawodzie brakuje. W tych młodych ludziach jest potencjał. Warto więc wyłuskiwać takich, u których widać zaangażowanie i przede wszystkim pasję" - powiedział Marcin Raczkowski, Doradca Techniczny firmy Axalta.



A jaki powinien być dobry lakiernik? "Musi mieć w sobie to coś, musi mieć dryg w ręku, wyczucie, obserwować i analizować to, co się dzieje z materiałem lakierniczym podczas aplikacji, nie działać jak automat. Nie każdy ma takie umiejętności. To jest naturalna zdolność, którą potem trzeba tylko doszlifowywać" - dodał Marcin Raczkowski.



Najlepiej ze wszystkimi konkurencjami poradzili sobie Robert Binaś i Daniel Mańkowski z ZSB w Poznaniu, którzy zdobyli pierwsze miejsce w III Ogólnopolskich Mistrzostwach Mechaników i od głównego partnera wydarzenia otrzymali voucher na szkolenie dla 10 osób z klasy w centrum szkoleniowym firmy Axalta w Broniszach pod Warszawą.



"Nie spodziewaliśmy się wygranej, sądziliśmy, że nawet nie znajdziemy się w pierwszej szóstce. Byliśmy przekonani, że innym poszło lepiej" - powiedział Robert Binaś. "Mieszanie farb według zadanej receptury było najłatwiejszym zdaniem, a rozróżnianie kolorów najtrudniejszym" - dodał Daniel Mańkowski. Na kolejnych miejscach znalazły się zespoły: Sławomir Sitkowiak i Konrad Kalista oraz  Krzysztof Starczewski i Dawid Węcławek.

 

Autor: Joanna Piszcz

Zdjęcia: Paweł Wiśniewski

 

artykuł opublikowano dzięki uprzejmości serwisu Motofaktor

www.motofaktor.pl

Polecamy również...

  • Mobil Delvac Strong Traker 2016
  • Motor Show 2017
  • Cooperatio

Nasi Partnerzy:

  • Mobil
  • TTM
  • MTP
  • Motor Show
  • V8 Team
  • motofaktor
  • LOG24.pl
  • Autotransport
  • Przewoznik
  • SERWIS Motoryzacyjny
  • Gazeta Transportowa
  • TSL biznes
  • TRUCK auto.pl
  • HYUNDAI
  • Construction Expert
  • etransport.pl
  • Autonaprawa
  • PISKP
  • Flota Auto Biznes
  • Polska Truck & Busines
  • SPD Dolny Śląsk
  • PSPD
  • WSMPS
  • kierowca.pl
  • Automobilklub Wielkopolski
  • BTA
  • LAKIERNIK
  • Mustang
  • Transport Manager
  • Forum Samochodowe.pl
  • American Cars Mania
  • Akademia Praktycznych Umiejętności
  • Osemka
  • NEO Tools
  • Precyzja Service
  • Autodata
  • Studio ERKA
  • VAN-Grabowski
  • Goodyear
  • BMW trends
  • VW Trends
  • Experymentarium
  • Akademia Transportu
  • Truck&Van
  • Automobil Klub
  • Automobil Klub
  • Łączyński
  • WT
  • Szkoła Jazdy
  • yanosik.pl
  • P2 Truck Parts
  • Gates
  • Master Truck
  • KRAMP
  • log4.pl
  • motopomocni.pl
  • emil
  • Na OSI
  • Warsztat blacharsko-lakierniczy
  • LKW WOLF
  • Motor Show Truck
  • Automoto Technika
  • MotoFocus.pl
  • warsztatowiec.info
  • auto moto Serwis
  • KPSPM
  • Oponeo
  • cromax
  • Anest
  • Airpress
  • Clean Car
  • ZF Friedrichshafen
  • Rupes
  • Acotec
  • unitrol
  • Mayvinci