Co zrobić, kiedy pojawi się wyciek ze skrzyni biegów?

Różnego rodzaju wycieki ze skrzyni biegów mogą stanowić zagrożenie nie tylko dla samochodu, grożąc jego awarią, ale również mogą mieć destrukcyjny wpływ na środowisko naturalne. Z tego powodu warto poszerzać swoją świadomość co zrobić w sytuacji gdy pojawią się plamy, ale i lepiej rozumieć, co jest przyczyną uciążliwych wycieków ze skrzyni biegów.

 

 

Kluczem będzie właściwa i sprawna reakcja, kiedy tylko dostrzeżemy niepokojące plamy oleju. Wszyscy kierowcy pojazdów mechanicznych powinni zdawać sobie sprawę jak zachować się w takiej chwili lub co zrobić, gdy choć pojawi się ryzyko wycieku ze skrzyni.

Jakie narzędzia i produkty będą potrzebne do tego zadania?

 

Wyciek ze skrzyni biegów – co robić?

Tego rodzaju awaria jak np. wyciek ze skrzyni biegów może prowadzić do kosztownych i uciążliwych napraw. Niemniej jednak, stopień skomplikowania oraz czas jaki należy poświęcić na przywrócenie sprawności pojazdu, w dużej mierze zależy od tego, co uległo uszkodzeniu lub co okazało się nieszczelne. Co więcej, wyciek oleju ze skrzyni biegów nie każdorazowo wiąże się z niebezpiecznymi awariami. Kluczem jest uważne i szybkie reagowanie na pierwsze symptomy. Jeżeli uda się sprawnie zdiagnozować problem, nie powinno dojść do poważnych uszkodzeń. W sytuacji jednak zaniedbania – awaria może być bardziej rozległa i przenieść się na inne podzespoły.

 

Wyciek oleju ze skrzyni biegów automatycznej – najczęstsze powody

Powodem, który statystycznie występuje najczęściej w przypadku wycieku oleju z automatycznej skrzyni biegów są nieszczelności w układzie chłodzenia. Powstają one przede wszystkim na skutek drżenia oraz wibracji samochodu, a także w wyniku uszkodzeń mechanicznych przewodów prowadzących do chłodnicy skrzyni biegów. Ich awaria związana jest ze skomplikowanym procesem naprawczym.

 

Wyciek oleju ze skrzyni automatycznej – jak rozpoznać, że płyn cieknie akurat z tego elementu?

Czy plama pod pojazdem zawsze musi być związana z wyciekiem oleju z automatycznej skrzyni biegów? Niekoniecznie. Równie dobrze może być to olej przekładniowy, hydrauliczny ze wspomagania układu kierowniczego, płyn hamulcowy, chłodniczy czy też benzyna. Z tego też powodu nie należy lekceważyć żadnych wycieków i na bieżąco diagnozować, a następnie naprawiać wszelkie usterki.

 

W jaki sposób rozpoznać, z którego elementu cieknie płyn?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kolor substancji (charakterystyczna barwa oleju we współczesnych układach nie będzie jednak tak jednoznaczna jak w skrzyniach starszego typu):

  • olej silnikowy ma czarny kolor i nieprzyjemny zapach,

  • olej z automatycznej skrzyni biegów ma najczęściej czerwoną barwę (zdarzają się również przezroczyste lub niebieskie),

  • olej ze skrzyni manualnej ma przeważnie kolor żółty.

Uwaga! W sytuacji, gdy automatyczna skrzynia została zintegrowana z dyferencjałem – tak jak jest to istotne w samochodach z napędem na przednie lub wszystkie koła (np. w marce Subaru) – warto pamiętać, że ma ona swój osobny olej posiadający zastosowanie w skrzyniach manualnych.

W momencie, kiedy nastąpi wyciek oleju (bez względu na to, czy źródłem jest skrzynia biegów czy też inne komponenty), obowiązkiem użytkownika pojazdu jest oczyszczenie skażonej powierzchni, a następnie naprawienie usterki.

 

Wyciek oleju ze skrzyni biegów – sygnały, na które należy zwrócić uwagę

Wyciek oleju to skutek usterki, która może trwać dłuższy okres czasu. Łatwo go namierzyć, ponieważ pojawia się jako charakterystyczna plama pod samochodem. Innymi niepokojącymi sygnałami może być także nietypowe ślizganie się skrzyni biegów czy skłonność do przegrzewania układu. Pojazdy wyposażone w automatyczną skrzynię biegów zazwyczaj wyposażone są w kontrolkę, która ostrzega i informuje o podwyższonej temperaturze skrzyni.

 

Wyciek oleju ze skrzyni biegów – co robić?

Kiedy wyciek zostanie zdiagnozowany bezpośrednio z obudowy skrzyni biegów, najlepszym i też jedynym prawidłowym rozwiązaniem jest jej demontaż i zajęcie się regeneracją całej automatycznej skrzyni. W sytuacji jednak gdy wyciek pojawi się na chłodnicy oleju czy też na prowadzących do niej przewodach – zadanie jest znacznie mniej skomplikowane i kłopot można zażegnać dysponując wyłącznie odpowiednimi narzędziami.

 

Wyciek ze skrzyni biegów – ważne kwestie dotyczące wymiany

Niezbędne przeprowadzenie wymiany pojawia się w chwili, gdy wyciek nastąpi z uszczelniacza półosi, a to dlatego, że olej wyciekający w trakcie ruchu na półoś, rozchlapuje się po podwoziu samochodu oraz najbliższym podłożu. Takie rozchlapywanie może powodować wystąpienie m.in. nieprzyjemnego zapachu spalenizny – szczególnie, jeżeli olej dostanie się w okolice rozgrzanego katalizatora w układzie wydechowym. Olej, który wycieka z tego miejsca, nie będzie jednak olejem do skrzyń automatycznych, ale olejem przekładniowym odpowiednim do stosowania w manualnych skrzyniach.

 

Jak reagować na wyciek z automatycznej skrzyni biegów?

W sytuacji, gdy wyciek można zaklasyfikować już jako duży i wiąże się z nim szybkie ubywanie oleju po dolaniu – warto wezwać pomoc drogową. Dostarczy ona samochód we wskazane miejsce. Co ważne, pojazdy wyposażone w automatyczne skrzynie biegów nie nadają się do holowania – ciągnięcie ich na hol może trwale uszkodzić skrzynie biegów.

Z kolei jednak, gdy mamy do czynienia z minimalnym wyciekiem czy też lekkim zapoceniem, warto podczas odpalonego silnika, zweryfikować poziom oleju w automatycznej skrzyni bagnetem. Jeżeli mieści się on w normach, czy też po dolaniu poziom utrzymuje się w ramach, możemy samodzielnie przeprowadzić diagnostykę.

W sytuacji gdy wyciek pojawia się w okolicy miski olejowej skrzyni, możemy przeprowadzić naprawę na własną rękę. Wystarczy przed przystąpieniem do pracy zweryfikować zalecenia producenta. Niezbędny będzie specjalistyczny sprzęt – szczególnie w przypadku młodszych modeli samochodów.

Jeżeli do czynienia mamy z automatem starszego typu, wielokrotnie wystarczy spuścić olej i zdjąć miskę. Znajdujący się pod nią filtr oleju należy poddać wymianie. Kolejno, oczyszczamy powierzchnię styku miski – włącznie z obudową skrzyni, a następnie składamy na nowej uszczelce lub silikonie (w zależności do tego, co zaleca producent). W sytuacji, gdy użyliśmy do zadania uszczelki, możemy bezpośrednio po pracy wlać olej. Jeżeli jednak zakładaliśmy silikon, warto odczekać czas, umieszczony na opakowaniu, a dopiero w dalszym etapie uzupełnić olej. Każdorazowo poziom oleju w skrzyni sprawdza się przy odpalonym silniku.

 

źródło artykułu: Grupa Topex

Zobacz także...

  • Organizatorzy

  • Patronat honorowy

  • Patronat honorowy

  • Patronat honorowy

  • Partner Strategiczny

  • Partner Edukacyjny

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • Partnerzy

  • V8 Team sp. z.o.o.

  • ul. Czarna Droga 1
  • 85-220 Bydgoszcz
  • NIP 5540308537
  • REGON 002481430

Aktualności kategorie

Najnowsze galerie

Najnowsze filmy