XIII Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników już po finałach!!!
Hala numer 4 Międzynarodowych Targów Poznańskich wypełniła się w dniach 4-6 kwietnia 2024 r. uczestnikami finałów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, którzy sprawdzali swoje umiejętności praktyczne. W tegorocznej edycji uczestnicy mieli do dyspozycji rekordową liczbę 9 kategorii, co dodatkowo podniosło poziom rywalizacji.
Po emocjonujących półfinałach nadszedł czas na finałową rozgrywkę, która przyciągnęła uwagę licznych miłośników motoryzacji. W Hali nr 4 na MTP, w dniach 04-06 kwietnia 2024 r. podczas targów Poznań Motor Show, odbyły się finały XIII Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Uczestnicy rywalizowali w dziewięciu kategoriach głównych:
- 4.04.2024 – Młody Mechanik, Elektromobilni, Młody Instalator LPG
- 5.04.2024 – Młody Mechanik Maszyn Rolniczych, Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych, Młody Lakiernik
- 6.04.2024 – Mechanik Zawodowy, Młody Mechanik Motocyklowy, Młody Detailer
Firma ORLEN OIL, Partner Strategiczny Mistrzostw Mechaników, przygotował konkurencje związane z tematyką płynów oraz olejów. Dodatkowym atutem był egzamin przeprowadzony w pierwszym dniu finałów przez ambasadora ORLEN OIL Kubę Przygońskiego, który nie tylko oceniał umiejętności uczestników, ale również przygotował dla najlepszego nagrodę specjalną – tygodniowy wyjazd na Drift Masters Grand Finale na PGE Narodowym w Warszawie z zespołem oraz możliwość poznania specyfiki pracy mechanika w zespole rajdowym.
Podczas drugiego dnia wydarzenia gościem specjalnym był ambasador ORLEN OIL – Miko Marczyk, najmłodszy w historii Mistrz Polski w rajdach samochodowych. Miko nie tylko dopingował młodych mechaników, ale także przygotował dla nich specjalną konkurencję. Każdy uczestnik Mistrzostw Mechaników miał okazję zmierzyć się z Miko na symulatorach rajdowych i spróbować pobić jego rekord przejazdu. Dla osoby z najkrótszym czasem przewidziana była nagroda specjalna – co-drive z Miko Marczykiem oraz dwa bilety na ORLEN 80. Rajd Polski WRC 2024.
„ORLEN OIL aktywnie bierze udział w edukacji Młodych Mechaników poprzez udział w tym prestiżowym wydarzeniu, jakim są Mistrzostwa Mechaników. W tegorocznej edycji przygotowaliśmy tablice edukacyjne, które zawierają kompleksowe informacje w zakresie środków smarnych. Tablice te stanowią kompendium wiedzy, zawierające zwięzłe i klarowne informacje, które ułatwią zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami z obszaru olejowego, stanowiąc cenne wsparcie w procesie edukacyjnym. Każda ze szkół biorących udział w Finałach Mistrzostw Mechaników otrzymała od naszej firmy zestaw tablic edukacyjnych, które mogą zostać zawieszone w placówce, stanowiąc cenne wsparcie w procesie edukacyjnym”
powiedziała Anita Wierciak-Kaperek, Dyrektor Biura Marketingu ORLEN OIL
W ostatnim dniu zmagań nie mogło zabraknąć udziału wybitnych sportowców Kajetana Kajetanowicza i Mateusza Cierniaka, którzy współpracują z ORLEN OIL. Kajetan Kajetanowicz, dwukrotny Rajdowy Wicemistrz Świata WRC 2 i WRC 3, Rajdowy Mistrz Świata WRC2 Challenger, przygotował dla kategorii Mechanik Zawodowy specjalną konkurencję zręcznościową. Polegała ona na zapalaniu jak największej liczby lampek refleksyjnych w odpowiednim czasie na specjalnym urządzeniu, na którym sam na co dzień trenuje przed zawodami. Natomiast Mateusz Cierniak, dwukrotny Indywidualny Mistrz Świata Juniorów na żużlu, wraz ze swoim zespołem przygotował praktyczną konkurencję dla kategorii Młody Mechanik Motocyklowy. Zawodnicy mieli za zadanie w jak najkrótszym czasie wymienić koło tylnego motocykla, dostosować zębatkę oraz ustawić naciąg, aby pojazd był gotowy do jazdy. Dla najlepszego zespołu, który wykazał się szczególnymi zdolnościami Mateusz Cierniak wręczył specjalną nagrodę w postaci zestawu odzieży sportowej ze swojej kolekcji.
W tym roku do grona Ambasadorów ORLEN OIL dołączył Grzegorz Duda – mechanik, kierowca rajdowy i Ambasador Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników.
„Pozytywna energia, zapał i ogromna motywacja młodych ludzi do zdobywania wiedzy również nas motywują, by wspierać ich w tych wysiłkach i drodze zawodowej, dostarczać jeszcze więcej wiedzy w atrakcyjnej formie i kibicować w czasie finałów. Dzięki nim motoryzacja ma przed sobą świetlaną przyszłość”
mówi Grzegorz Duda
Sporo działo się również na stanowisku przygotowanym przez ZF Aftermarket. Firma od wielu lat jest nie tylko Partnerem Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników, ale także aktywnie wspiera uczestników i dzieli się wiedzą o najnowszych technologiach na rynku części zamiennych. W pierwszym dniu finałów ZF Aftermarket przygotował zadania praktyczne w kategoriach: Młody Mechanik i Elektromobilni.
„W naszym podejściu do tworzenia zadań starannie dobieramy układy, które nie tylko integrują najnowsze osiągnięcia rynkowe z procesem edukacyjnym, ale także umożliwiają uczestnikom praktyczną interakcję. Dzięki temu, zamiast tylko otrzymywać teoretyczne informacje, uczestnicy mają możliwość bezpośredniego zaangażowania się w temat, zobaczenia jak działają poszczególne elementy i rozwiązywania rzeczywistych problemów. Nasze konkurencje są zaprojektowane tak, aby nie tylko oceniać umiejętności, ale również, aby dostarczać uczestnikom wiedzy, która będzie przydatna w ich przyszłej pracy.”
mówi Michał Głażewski, Menedżer ds. zarządzania siecią warsztatową i zespołem technicznym w ZF Aftermarket.
VARTA przygotowała dla finalistów Mistrzostw zadania dotyczące eksploatacji i serwisowania akumulatorów w pojazdach spalinowych i elektrycznych.
„Rynek motoryzacyjny rozwija się coraz szybciej, nowoczesne samochody wymagają coraz bardziej innowacyjnych rozwiązań oraz pewnego źródła energii, dla wszystkich systemów i odbiorników. Na nasze drogi wyjeżdża coraz więcej pojazdów hybrydowych i elektrycznych, gdzie akumulator 12-woltowy jest nadal niezbędny i niezwykle istotny”
mówi Adam Potępa, Key Account Manager w firmie Clarios Poland, właściciela marki VARTA
Wiedzę finalistów Mistrzostw z zakresu filtrów sprawdzali eksperci marki FILTRON.
Jesteśmy obecni na Mistrzostwach Mechaników od wielu lat i z przyjemności obserwujemy postępy, młodych ludzie w zakresie wiedzy o filtracji w pojazdach samochodowych”
mówi Brand Manager marki FILTRON
Międzynarodowa sieć niezależnych serwisów samochodowych EuroWarsztat i NexDrive, której organizatorem w Polsce jest Groupauto CEE oraz Alliance Automotive Polska to z kolei Strategiczny Partner rozgrywanej w pierwszym dniu finałów Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników kategorii Elektromobilni.
„NexDrive wspiera i rozwija potencjał wynikający z elektromobilności. Z przyjemnością angażujemy się w organizację Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników. Nasi eksperci dzielą się z młodymi ludźmi wiedzą na temat nowych technologii, jak również specyfiki pracy mechanika obsługującego pojazdy hybrydowe i elektryczne”
mówi Andrzej Guzek, Network Manager Groupauto CEE
W tym roku formuła Mistrzostw poszerzyła się o dwie nowe kategorie: Młody Detailer oraz Młody Instalator LPG, w której zmagania mogliśmy obserwować w czwartek 4 kwietnia. Strategicznym Partnerem kategorii Młody Instalator LPG jest firma AC SA wraz z marką STAG. AC to największa w Polsce firma z segmentu instalacji gazowych, która może pochwalić się największym udziałem w rynku pośród polskich producentów instalacji LPG.
„Mechanik, który zajmuje się montażem instalacji LPG, musi posiadać fachową wiedzę. Taki montaż to ingerencja w oryginalny układ podzespołów pojazdu, dlatego warto dowiedzieć się jak prawidłowo wykonać kolejne kroki. Nasi eksperci z przyjemnością podzielą się tą wiedzą z uczestnikami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników”
mówi Anatol Timoszuk, prezes firmy AC
Partnerem strategicznym kategorii „Młody Detailer” jest firma CS-II, która dzięki własnym laboratoriom i własnej stale modernizowanej technologii, od ponad 20 lat wyznacza kierunek, w którym podąża cała branża autodetailingu. Firma prowadzi w Tarnowie nowoczesne centrum szkoleniowe, gdzie pod okiem amerykańskich i europejskich trenerów można udoskonalać swoje umiejętności.
„Dzięki Ogólnopolskim Mistrzostwom Mechaników branża detailingu staje się dostępna dla najmłodszych uczniów, którzy mają okazję rozwijać swoją pasję do pielęgnacji samochodów pod okiem profesjonalistów”
W Ogólnopolskie Mistrzostwa Mechaników zaangażowała się również firma Autos, która przygotowała konkurencje w kategorii Młody Mechanik Pojazdów Ciężarowych i Mechanik Zawodowy. Autos od lat wspiera edukację młodych mechaników i ich rozwój zawodowy motywując do pozostania w branży nie tylko w warsztatach samochodowych, ale także w oddziałach dystrybutorów części.
Organizatorami Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników są V8 Team, Międzynarodowe Targi Poznańskie oraz Fundacja Akademia Młodego Mechanika, zrzeszająca ekspertów, przedstawicieli organizacji branżowych i firm współpracujących na rzecz bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz promujących rozwój edukacji technicznej.
„W tegorocznej edycji Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników mieliśmy, aż dziewięć kategorii, to o dwie więcej niż w ubiegłym roku. Liczba uczestników w półfinałach sięgnęła imponującej liczby około 12 500 osób, co przerosło nasze oczekiwania. Zaangażowanie wszystkich partnerów jest nieocenione, a energia i entuzjazm panujące na wydarzeniu są niesamowite. Nie zamierzamy się zatrzymywać, mamy aspirację na więcej i dążymy do podnoszenia poprzeczki dla naszej branż”
podsumował Adrian Dekowski, organizator i pomysłodawca Ogólnopolskich Mistrzostw Mechaników
Konkurencje praktyczne i materiały edukacyjne przygotowują m.in. ZF Aftermarket z markami LEMFÖRDER, SACHS, TRW, i WABCO a także VARTA, FILTRON, AC z marką STAG Autogas Systems, sieci warsztatów samochodowych Eurowarsztat i Nexdrive, Autos, John Deere, Yamaha, TEXA, ARP E-Vehicles z marką autobusów elektrycznych i wodorowych Pilea, Axalta z marka Standox, Anest Iwata, Mirka, Integra Software, EVB, Overcome, Grupa TOPEX z marką NEO TOOLS, PIRE, CS-II, The Wrap Center, Flex oraz partner technologiczny Synerise