Jak zregenerować wahacze?

Szukając oszczędności wielu kierowców zamiast wydawać pieniądze na nowe wahacze, decyduje się na regenerację starych. Zazwyczaj odpowiednie działania konserwacyjne wystarczą, żeby przedłużyć ich użyteczność. Czy jednak dzieje się tak za każdym razem? A może w niektórych sytuacjach lepiej zainwestować w nowe wahacze? I, jeżeli zdecydujemy się na renowację tych już posiadanych aluminiowych – jak ją odpowiednio przeprowadzić?

W kontekście rosnących cen różnych akcesoriów i elementów samochodowych, także wahaczy, warto rozważyć ich regenerację. Poniżej prezentujemy instrukcję krok po kroku samodzielnego odświeżenia.

 

Jakie narzędzia będą potrzebne do wymiany wahaczy?

Aby właściwie przygotować się do regenerowania wahaczy, dobrze mieć na wyposażeniu takie narzędzia jak:

  • klucz do odkręcania kół,
  • klucz płaski,
  • szlifierka kątowa,
  • klucz oczkowy,
  • wybijak lub młotek,
  • druciana szczotka.

 

Na czym skupić się w ręcznej regeneracji wahaczy?

Warto pamiętać, że konserwacja całego wahacza nie do końca jest opłacalna. Lepiej skupić się na konkretnych elementach, które najczęściej ulegają usterkom, takich jak sworzeń oraz tuleja. Ich wymiana nie powinna być problematyczna – można ją wykonać w przydomowym warsztacie lub garażu.

 

Sworzeń w wahaczach

Najczęściej usterkom poddaje się sworzeń (choć tuleja jest tuż na drugim miejscu). Podczas awarii słychać stukanie i można wyczuć pewien luz. Podczas jazdy dochodzi często do samoistnej zmiany toru.

Sworzeń pełni bardzo ważną rolę jako łącznik koła i wahacza. W przypadku urwania, następuje odłączenie wahacza od zwrotnicy, co zazwyczaj może prowadzić nawet do utraty sterowności i poważnych wypadków – szczególnie w sytuacji prowadzenia pojazdu z dużą prędkością.

Atutem jest jednak fakt, że wymiana sworznia jest prosta i sprawna do przeprowadzenia.

 

Wymiana tulei – kiedy i jak to zrobić?

Zupełnie inaczej wygląda kwestia tulei. W przypadku ich usterki, aby efekt zużycia był dostrzegalny, musi zostać wybite jednocześnie kilka tulei. Przy pojedynczej sztuce uszkodzenie nie wpływa znacząco na bezpieczeństwo jazdy.

Jak wygląda jednak ich wymiana? To nieco bardziej skomplikowane. Warto przy okazji wymiany, zająć się również sworzniem wahacza. W tym celu najoptymalniej zdjąć cały wahacz.

Podejmując się naprawy tylko zużytych części, można liczyć na oszczędności. Z drugiej strony – pomiędzy konserwacją sworzni wahacza a tulejami może minąć trochę czasu, dlatego warto trzymać rękę na pulsie i obserwować każdy z elementów.

 

Regeneracja sworzni wahaczy – jak przeprowadzić ten proces krok po kroku?

Pierwszym krokiem jest podniesienie samochodu. W tym celu najlepiej sprawdzi się solidny podnośnik lub można skorzystać z kanału, jeżeli dysponujemy takim w garażu czy warsztacie. Za pomocą klucza do kół, należy poluzować śruby, żeby sprawnie odkręcić całe koło.

W kolejnym kroku dobrze ocenić jak sworzeń został zamocowany do wahacza. W zależności od tego czy jest wciskany czy chroniony odpowiednim sprężystym zabezpieczeniem, może być nitowany lub występować jako integralna, niewymienna część wahacza.

Kolejno, używając klucza płaskiego, powinno się poluzować nakrętkę sworznia. Nie należy odkręcać jej do końca, ale zostawić przynajmniej na połowie gwintu w taki sposób, aby była zabezpieczeniem dla sworznia przed ewentualnym, niekontrolowanym wyskoczeniem z gniazda.

 

Uwalnianie sworznia ze zwrotnicy

Następnie sworzeń uwalnia się ze zwrotnicy – w przypadku, gdy zwrotnica jest zrobiona ze stali, wystarczy lekko uderzyć młotkiem w mocowanie, by element wyskoczył i zatrzymał się na nakrętce. W kolejnym kroku powinno się delikatnie odkręcić go do końca.

Jeżeli jednak zwrotnica jest aluminiowa, warto wyposażyć się w specjalny ściągacz, ponieważ na skutek uderzenia młotkiem, może dojść do jej uszkodzenia. Warto także wyczyścić powierzchnię elementów wokół sworznia drucianą szczotką.

W przypadku, kiedy sworzeń występuje z pierścieniem zabezpieczającym, to najpierw ściągamy zabezpieczenie, oczyszczamy zarówno sworzeń jak i wahacz, a kolejno podpierając go stabilnie, wybijamy sworzeń. Czasami w tym celu niezbędna może okazać się prasa hydrauliczna.

 

Sworzeń nitowany

Powracając jednak do sworznia nitowanego, w kolejnym etapie należy ściąć metalowe nity za pomocą szlifierki kątowej. Jest to kluczowy krok, aby poprawnie zregenerować sworzeń wahaczy. Warto pamiętać także o specjalnym mocowaniu znajdującym się na dole nitów. W przypadku, gdy sworzeń był już wcześniej wymieniany, w miejscu nitów powinny znajdować się śruby. W tej sytuacji można je prosto odkręcić za pośrednictwem klucza oczkowego.

Ostatni krok kończący proces regeneracji to montaż nowego elementu. Wystarczy powyższe kroki wykonać w odwrotnej kolejności, aby cieszyć się sprawnym wahaczem przez kolejne sezony.

 

źródło artykułu: Grupa Topex

Zobacz także...

  • V8 Team sp. z.o.o.

  • ul. Czarna Droga 1
  • 85-220 Bydgoszcz
  • NIP 5540308537
  • REGON 002481430

Aktualności kategorie

Najnowsze galerie

Najnowsze filmy